Beelddenken

Kent u ze? Kinderen die opbloeien bij creatieve vakken maar worstelen met lezen, spelling of rekenen? Het is geen dyslexie en dyscalculie, maar wat is het dan wel?

 

Het kan zijn dat uw kind vooral in beelden denkt. Iedereen wordt geboren als beelddenker, maar de meeste mensen schakelen rond het 7de jaar over naar taal en worden taaldenkers. Ongeveer 5 tot 30% van de mensen blijft beelddenker en schakelt niet over naar het taaldenken.

 

Dat kan lastig zijn binnen ons onderwijs, want dat is vooral gericht op taaldenkers.

 

Beelddenkers zijn meestal prima in staat zijn het onderwijs te volgen, er zijn alleen wat aanpassingen nodig.

 

Met het Kernvisie traject krijgen u en uw kind een basis om het onderwijs beter te kunnen volgen en krijgt u tips voor aanpassingen die handig kunnen zijn voor een beelddenker in een talige omgeving.

 

Kenmerken van beelddenkers:

  • Perfectionistisch
  • Goed in puzzelen
  • Snel afgeleid
  • Gek op TV/ PC-spelletjes
  • Houdt van bouwen/ontwerpen
  • Herhaling van instructie nodig
  • Gevoel voor humor
  • Last van kleding (kriebel, knoopjes)
  • Goed beelden onthouden
  • Laat leren lopen
  • Rijke fantasie
  • Slecht handschrift
  • Wiebelt veel
  • Eerst doen, dan denken
  • Denkt in beelden en filmpjes
  • Gevoelig voor stemmingen van anderen
  • Empatisch
  • Creatief in oplossingen bedenken
  • Kan goed 'out of the box' denken
  • Kijkt vaak naar boven bij beantwoorden van vragen
  • Groot verschil tussen taal/rekenen en zaakvakken
  • Moeizaam automatiseren van woorden en sommen
  • Moeite met plannen en organiseren

Begeleiding voor beelddenkers

Ik begeleid beelddenkers onder andere met de Kernvisie methode. Meestal komt een leerling 1x per 3 weken. Tussen de sessies wordt er thuis op de aangegeven manier geoefend. Ouders zijn aanwezig bij de sessies.